فهرست مطالب

فصلنامه تاریخ اسلام
پیاپی 21 (بهار 1384)

  • تاریخ انتشار: 1384/02/01
  • تعداد عناوین: 7
|
  • سیده رقیه میرابوالقاسمی* صفحات 5-32

    دیدگاه‏های امام علی‏علیه السلام در باب فلسفه تاریخ، تفسیر روشنی از مفاهیم قرآنی است. در سخنان آن امام، فلسفه تاریخ، با رویکردی کاملا آگاهانه و هدف‏مند مورد توجه واقع شده است. آغاز و انجام تاریخ مهم‏ترین بخش این تاملات است. ایشان، کل تاریخ را در سه بخش؛ یعنی آفرینش و برگزیدن آدم (آغاز تاریخ)، بعثت پیامبران (مرحله دوم تاریخ) و ظهور منجی مصلح (انجام تاریخ) توصیف می‏کنند. بر اساس سخنان آن حضرت، عوامل مهم شکل‏گیری تاریخ بشری عبارتند از: 1) حاکمیت مشیت الهی 2) آزادی عمل و قدرت انتخاب انسان.

    کلیدواژگان: سنت خداوندی، دنیا و آخرت، خلیفه الله، بعثت، اهل بیت
  • عباس برومند اعلم* صفحات 33-66

    شام از همان سال‏های نخست پس از هجرت، خصوصا با وعده‏ های فتحی که پیامبرصلی الله علیه وآله به مسلمانان داده بود، اهمیت خاصی داشت. ویژگی‏های طبیعی و فرهنگی منطقه و قرار داشتن در همسایگی امپراطوری روم شرقی باعث شده بود که این سرزمین، همواره توجه حکومت‏های مختلف را به خویش معطوف کند. این امر پس از تجزیه قلمرو خلافت اسلامی، سبب درگیری مداوم حکومت‏های محلی و منطقه ‏ای شد. از سوی دیگر، مرزهای این منطقه همواره شاهد جنگ‏های مسلمین بر ضد روم و بالعکس (تهاجم بیزانس به قلمرو اسلامی) بود، جعل نام ثغور و پس از آن، عواصم در ادبیات سیاسی مسلمانان از قرن‏های اولیه هجری و تکرار آن در منابع، حاکی از اهمیت بالای این مناطق است.آنچه در وقوع و شکل‏گیری بسیاری از تحولات منطقه ‏ای و جریان‏های فکری و اجتماعی نقش جدی داشته، ویژگی‏های فرهنگی و اجتماعی ثغور و عواصم بود، این مناطق به لحاظ بافت قومی و فرهنگی، هویت واحدی نداشتند، بلکه به نوعی «سیالیت» در هویت فرهنگی مبتلا بودند و این میراث برای ساکنان این دیار تا قرون متمادی باقی ماند؛ به طوری که آنها همواره وارث افکار، فرهنگ و تمدن اقوامی از شرق و غرب عالم اسلامی بودند و با ترکیب آن ممیزه‏ها، هویت جدیدی برای خود ساخته بودند.

    کلیدواژگان: ثغور، عواصم، شام، فتوحات، جند، غزا
  • زهرا نوروزی* صفحات 67-94

    خراسان، قبل و بعد از اسلام، همواره شاهد حوادث مهم سیاسی، اجتماعی و... بوده است. فتوحات عرب در ایران، خصوصا خراسان حایز اهمیت بسیاری است. وسعت قلمرو خراسان، نزدیکی آن به سرزمین‏های خاور دور و نگرش فاتحان به این منطقه به مثابه پل ورود به آسیای مرکزی و خاور دور، تاثیر فراوان بر جای گذاشت. جهت شناسایی مسئله فتوحات، بررسی زندگی سرداران بزرگ فاتح، ضروری به نظر می‏رسد. این مقاله سعی دارد به معرفی زندگی، نسب، قبیله، خاندان، فرزندان و اقدامات سیاسی اجتماعی قتیبه بن مسلم باهلی بپردازد.

    کلیدواژگان: خراسان، ولیدبن عبدالملک، حجاج بن یوسف، بخارا، قتیبه بن مسلم
  • منصوره کریمی قهی* صفحات 95-142

    منازعات فرقه ‏ای، مهم‏ترین عامل حادثه ساز در تاریخ بغداد بود که در شرایط خاص سیاسی، اقتصادی و مذهبی این شهر رخ داد.با استقرار خلفای عباسی در بغداد، دارالخلافه عباسیان به زودی مرکز اقوام، ادیان و مذاهب گوناگون شد. از همان آغاز، بافت ناهم‏گون جمعیتی و تضاد منافع سیاسی و اقتصادی، زمینه‏ ساز بسیاری از آشوب‏ها و درگیری‏های شهری میان عرب، ترک و ایرانی بود. با شکل‏گیری رسمی مذاهب شیعه و سنی، تلاش علما و پیروان مذاهب برای نفوذ در ساختار قدرت آغاز شد. رقابت برای کسب قدرت به اختلافات دامن زد و منازعات و آشوب‏ها رنگ مذهبی به خود گرفت. از سوی دیگر، گرایش مذهبی خلفا و کارگزارانشان و رویکرد آنان به فرقه ‏ای خاص، منازعات را تشدید کرد. در سراسر قرن‏های چهارم و پنجم هجری، دو فرقه شیعه و سنی به لحاظ قدرت و قوا در حالت توازن به سر می‏بردند و هر یک می‏کوشید با جلب حمایت خلفا، دیوانسالاران، گروه‏های مختلف شهری و یا امرا، به برتری، نفوذ و اقتدار بیشتری دست یابد. این مسئله به منازعات فرقه ‏ای شدت و شتاب بیشتری داد.در این نوشتار، نقش خلفا، کارگزاران، امرا، علما و توده مردم در پیدایش و تشدید منازعات مذهبی بررسی شده است.

    کلیدواژگان: عباسیان، بغداد، منازعات مذهبی، شیعه، سنی
  • ساسان طهماسبی* صفحات 143-160

    عمران بن شاهین که ابتدا به عنوان یک مجرم به منطقه بطایح گریخته بود، در اوایل قرن چهارم هجری با استفاده از ضعف خلافت عباسی، در آن جا دولتی مستقل تشکیل داد. وی با یاری جستن از شرایطی، مانند صعب الوصول بودن منطقه بطایح، بارها حملات سلاطین آل بویه را دفع کرد. پس از مرگ او، فرزندانش اندک مدتی حکومت کردند ولی به علت اختلافات خانوادگی تضعیف شدند و سرانجام با کودتای سرداران سپاه، حکومت آنها منقرض شد و سرداران شورشی - که راهشان را ادامه دادند - جانشین آنان شدند. در این نوشتار، ابتدا موقعیت جغرافیایی بطایح و نقش آن در شورش‏های منطقه بین النهرین تا قرن چهارم هجری بررسی شده و سپس چگونگی شکل ‏گیری حکومت شاهینیان و کشمکش‏های بنیان‏گذار آن، عمران بن شاهین و جانشینش، حسن بن عمران با معزالدوله، عز الدوله بختیار و عضد الدوله تبیین گردیده است. در پایان نیز، روند انقراض شاهینیان و پی‏آمدهایی که حکومت آنها برای منطقه بطایح داشت، مطرح شده است.

    کلیدواژگان: خلافت عباسی، آل بویه، بطایح، شاهینیان، آل برید، عمران بن شاهین، حسن بن عمران
  • محسن معصومی* صفحات 161-192

    ورود اسلام به جنوب هند در اواخر قرن هفتم و اوایل قرن هشتم هجری صورت گرفت. با این حال، این سرزمین از مدت‏ها پیش مورد توجه برخی از صوفیان مسلمان قرار گرفته بود که برای تبلیغ عقاید خویش به آن جا سفر کرده بودند. فتح دکن به دست مسلمانان و تاسیس حکومت بهمنیان به عنوان اولین حکومت مستقل مسلمان، باعث گسترش عقاید صوفیانه و نیز رشد فرقه‏ های مختلف صوفیه گردید. صوفیان در این منطقه نفوذ و اعتبار فراوانی در میان گروه‏های مختلف اجتماعی پیدا کردند به طوری که پادشاهان بهمنی برای استقرار و تداوم قدرت خویش در دکن و نفوذ در میان مردم ناچار دست به دامان این گروه شدند و با نزدیک ساختن خویش به صوفیان از حمایت جدی مردم برخوردار گردیدند. صوفیان نیز فرصت پیش آمده را برای تبلیغ و گسترش آراء خویش مغتنم شمرده و به حمایت از بهمنیان پرداختند. این مقاله رابطه صوفیان و بهمنیان و نیز نقش صوفیان در تشکیل و تداوم حکومت بهمنیان را بررسی می‏کند.

    کلیدواژگان: هندوستان، بهمنیان، تصوف، دکن، گلبرگه، بیدر
  • دوایت.م. دونالدسن‏*، عباس احمدوند صفحات 193-220

    نوشتار حاضر، ترجمه فصلی از کتاب «مذهب شیعه» است که با وجود قدمت و مشتمل بودن بر مطالب نادرست، نقطه آغاز مطالعات مستند امامیه در غرب (برای انگلیسی زبانان) تلقی گردیده و هنوز هم مرجع بسیاری از محققان غربی علاقه‏ مند به مباحث شیعی است. مولف در این گفتار، به بحث کیسانیه یا پیروان محمد بن حنفیه، وقایع عاشورا و مسایل پس از آن، جانشینی امام زین العابدین‏ علیه السلام پس از پدر گرامی‏شان و قیام‏هایی، چون قیام توابین، مختار و ابن زبیر پرداخته است. وی آن‏گاه به امامت حضرت سجادعلیه السلام توجه کرده و سپس برخی از مسایل خصوصی زندگانی امام را ذکر کرده است.مترجم در پی نوشت‏های خود - به اندازه توان - بسیاری از دیدگاه‏های نادرست دونالدسن را اصلاح کرده است.

    کلیدواژگان: امامت، عاشوراء، کیسانیه، قیام‏های شیعه، امام زین العابدین‏ علیه السلام
|
  • Seyyedeh Roghayyeh Mir-Abolghasemi * Pages 5-32

    Imam Ali's (pbuh) views on philosophy of histiry are a clear interpretation of Qur'anic concepts. In his words philosophy of history has been taken up with a purposeful and completely self - conscious approach. The beginning and end of history are the most important parts of these reflections. He divides the whole history into three parts the creation and selection of Adam (the begining of history, the sending of the prophets (the second period of history) and the coming of the rectifying Messiah (the end of history). Based on his words, major factors in shaping human history are: 1. The ordinance of divine providence 2. Man's free will and ability to choose. Key words: divine tradition, the world and the hereafter, the viceroy of Allah. bi'thah (the sending of prophets), Ahl al-Bayt (the Prophet's Household). THUGHUR SHAMI AND àWASIM (HISTORICAL, CULTURAL AND SOCIAL DEVELOPMENTS FROM THE CONQUESTS TO THE END OF 3rd CENTURY A.H) Abbas Boroomand A'lam Since the very early years after Hijrah, Sham (Greater Syria), especially with promises of conquest made by the Prophet (pbuh) to the Muslims, was of special importance. Natural and cultural features of the region and its neighborhood to the Eastern Roman Empire had always attracted the attention of various states. Following the disintegration of the Islamic Caliphate, this caused permanent conflicts among the local and regional governments. On the other hand, the borders region always witnessed wars between the Muslims and the Byzantines. The coinage of the word thughur (Borders and وwasim (forts), in the political literature of Muslims since the early centuries A.H. and their repetition in sources, indicates the high importance of these regions. The cultural and social peculiarities of thughur and 'awasim had a significant role in shaping many regional developments and intellectual and social trends. These regions did not have a coherent ethnic and cultural identity; rather, they enjoyed a kind of fluidity in their cultural identity. For many centuries, this heritage was passed to the residents of these regions such that they always inherited the thoughts, culture and civilization of nations from the east and west of the Muslim world. They combined such diverse elements creating a new identity for themselves.

  • Abbas Boroomanda’Lam * Pages 33-66

    Since the very early years after Hijrah, Sham (Greater Syria),especially with promises of conquest made by the Prophet (pbuh)to the Muslims, was of special importance. Natural and culturalfeatures of the region and its neighborhood to the EasternRoman Empire had always attracted the attention of variousstates. Following the disintegration of the Islamic Caliphate, thiscaused permanent conflicts among the local and regionalgovernments. On the other hand, the borders region alwayswitnessed wars between the Muslims and the Byzantines. Thecoinage of the word thughur (Borders and áwasim (forts), in thepolitical literature ofMuslims since the early centuries A.H. andtheir repetition in sources, indicates the high importance of theseregions.The cultural and social peculiarities ofthughur and ’awasimhad a significantrole in shaping many regional developments andintellectual and social trends. These regions did not have acoherent ethnic and cultural identity; rather, they enjoyed a kindVol.6,Spring2005,Serial.No.21 5 of fluidity in their cultural identity. For many centuries, thisheritage was passed to the residents of these regions such thatthey always inherited the thoughts, culture and civilization ofnations from the east and west of the Muslim world. Theycombined such diverse elements creating a new identity forthemselves.

    Keywords: thughur (borders), ’awasim(forts), Sham (GreaterSyria), conquests, jund (army), ghaza (war)
  • Zahra Nowroozi * Pages 67-94

    Both befor and after Islam, Khorasan has always witnessed major political. social and... events. Arab conquests in Iran, especially Khorasan are of special significance. The vastness of Khorasan, its proximity to the Far East and the conquerors' look at this region as a bridge to the Central Asia and the Far East had a major influence on khorasan's history. To discuss the issue of the conquests it seems necessary to study the life of the great conquerors. The purpose of this article is to deal with the life, ancestry, tribe, household, children and socio-political practices of Ghutayban ibn Muslim Bahili.

    Keywords: Khorasan, Walid ibn Abd-al-Malik, Hajjaj ibn Yusuf, Bukhara, Ghutaybah ibn Muslim
  • Mansooreh Karimi Ghahi * Pages 95-142

    Sectarian quarrels; that happened under particular religious, political and economic conditions, were the most important factor in shaping Baghdad's history between 232 to 656 A.H.With the establishment of the Abbasid caliphs in Baghdad, the capital of the caliphate soon turned into a center for various ethnicities and religions. From the very begining, the incohernet mix of the population and political and economic rivalries created fertile grounds for many urban conflicts and riots among the Arabs, Iranians and Turks. With official birth of Shi'ah and Sunni branches of Islam, efforts starded by scholars of both sects to  infiltrate the power structure in the capital. Competition gain a bigger share of power exacerbated the disputes and consequently led to many religious quarrels and conflicts. On the other hand, religious inclination by the caliphs and their functionaries towards specific sects also intensified the rivalries.During the 4th and 5th centuries A.H., a relative balance of power existed between the two Shi'ah adn Sunni sects; while each group was trying to muster greater influence and power through attracting the support of the caliph, technocrats, military commanders or even various urban groups. This article deals with the role of the caliphs, government officials, military commanders, religious scholars and the masses of the people in the creation and intensification of religious conflicts in the specified period.

    Keywords: Abbasids, Baghdad, Religious, quarrels, Shi'ah, Sunni
  • Sasan Tahmasbi * Pages 143-160

    Imran ibn Shahin, who at first had sought refuge in the Batayih region as a criminal, seized upon the weak state of the Abbasid Caliphate and established an independent government there at the beginning of the 4th century A.H. Using such conditions as the ruggedness of the Batayih region, he repeatedly repelled attacks by Al-i Buyah (the Buyid) sultans. After his death, his descendants ruled for a short while but because of in-house disputes grew weak and finally were ovethrown in a coup by their generals. The rebellious army commanders substituted their predecessors and continued their path. In this paper, at first, the geographical situation of Batayih and the region's role in the Mesopotamian rebelions until the 4th century A.H. are reviewed. Then, the establishment of the Shahinian dynasty and conflicts between its founder, Imran ibn Shahin, and his souccessor, Hasan ibn Imran, on the one hand and Mu'izz-d-Dawlah lzz-ad-Dawlah Bakhtiar and Adhad-ad-Dawlah on the other are discussed. At the end, the trend of the destruction of the Shahinian dynasty and consequences of their rule for the Batayih region are presented.

    Keywords: Abbasid caliphate, Al-i Buyah (the Buyids), Batayih, Shahinian, Al-i Barid (the Baridis), Imran ibn Shahin, Hasan ibn Imran
  • Mohsen Masoomi * Pages 161-192

    Islam entered southern India in late 7th and early 8th centuries A.H. Nevertheless, that area had long come to the attention of some Muslim sufis who had been traveling there to propagate their beliefs. The conquest of Deccan and sestablishment of Bahmani dynasty as the first independent Muslim government there resulted in the expansion of sufi beliefs and the spread of their various sects. The sufis gradually obtained great credit and began to exert significant influence on the various social groupsin the region; so much so that the Bahmani kings had to revert to the sufis in order to gain people's support. The sufis in turn used the opportunity to spread their own ideas while lending their support to the Bahmani kings.This article examines relations between the sufis and Bahmani king as well as the sufis' role in the establishment and continuation of the Bahmani rule in southern India.

    Keywords: India, Bahmanian, Sufism, Deccan
  • Dwight M. Donaldson *, Abbas Ahmadvand Pages 193-220

    This is the translation of one chapter of a book called "shi'ite Religion." Despite its old age and inclusion of inaccurate material, this book is considered to be the starting point of factual studies about the Imamiyah (Shi'ite) religion in the West (for the English speakers), and is still a refernce for many Western researchers interested in Shi'i studies. In this chapter; the writer deals with Kisaniyah or the followers of Muhammad ibn Hanafiyah; Ashura' and its aftermath; the succession of Imam Zayn al-Abidin after his noble father's martyrdom; and uprisings such as Tawwabin's, Mukhtar's and ibn Zubayr's Afrerwards, he has turned to Imam Sajjad's imamah and mentioned some private aspects of his life. In his footnotes, the translator - as much as possible - has corrected numerous incorrect views put forward by Donaldson.Key words: imamah, Ashura', Kisaniyah, Shi'ah uprisings, Imam Zayn al-Abidin.

    Keywords: IMAM ALI ASGHAR ZAYN AL-ABIDIN (PBUH)